Wat voeg ik in hemelsnaam nog toe?

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik laat me nogal beïnvloeden door berichtgeving over klimaatverandering in de ‘bovenstroom’. In alle reguliere kranten, mainstream TV-programma’s, documentaires en sociale media. Er komt zoveel rottigs voorbij dat het gevaar bestaat dat je er ‘numb’ voor wordt, dat je het langs je heen laat glijden. Lethargisch wordt.

Terwijl er in de onderstoom – het niet zo zichtbare – heel veel gebeurt. Allerlei ‘grass root’ initiatieven, waar mensen zich volledig voor geven. En waar bijzondere dingen gebeuren om  klimaatverandering tegen te gaan. Alleen hoor je daar niet veel van, tot je daar open voor stelt. En dan krijg je van al die positieve actie gewoon zin om mee te gaan doen. Of…?

Als je eenmaal je in die onderstoom begeeft, blijkt er een overweldigende hoeveelheid initiatieven te bestaan. Zelfs zo veel dat ik er door afschrik. ‘Oh, dat doen ze al. Oeps, dat ook al. En daar zijn al tien clubjes mee bezig.’
Ik vraag me dan hardop af wat ik dan nog kan toevoegen? Dat echt relevant is…?

Ik verman me. Het gaat er niet om of mijn initiatief anders is als dat van anderen.
Het gaat erom dat we met elkaar nog meer gaan doen. Maar dan niet als kip zonder kop.
Ik moet dus onderzoeken of hetgeen ik wil gaan doen – een aantal initiatieven in elkaar schuiven en daar een inspirerende demo van maken met een ‘uitzicht op realisme’ – relevant is en wezenlijk bijdraagt…

Journey signup form

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe stappen?

4 responses to “Wat voeg ik in hemelsnaam nog toe?”

  1. Doeije says:

    Ik moet dus onderzoeken of hetgeen ik wil gaan doen – een aantal initiatieven in elkaar schuiven en daar een inspirerende demo van maken met een ‘uitzicht op realisme’ – relevant is en wezenlijk bijdraagt

    Wie is je doelgroep nu? Eerst de boerenstand, Nu al een soort agro business case? Of gemeente Molenlanden die indirect je project via LEADER mogelijk maakt? Of een demo lab op de universiteit, de wetenschappelijke lange route? Of een NGO achtige organisatie die je project gaat adopteren en promoten?

    • Tim Selders says:

      Goeie vraag.
      De twee belangrijkste doelgroepen zijn de volgende:
      1. Ondernemende ‘landbouwgrondbezitters’ die uiteindelijk met de uitkomsten van dit experiment iets willen doen. Lees: vooruitstrevende boeren.
      2. Bedrijven, organisaties en initiatieven die met dit experiment mee willen doen om zodoende hun eigen punt te versterken.

  2. klaas says:

    ik denk waar ga je je op focussen , ga je proberen Co2 , Elektriciteit ,water verbruik, te verminderen .
    of ga je het alleen produceren ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *